25 פסיכואקטואליה | 2024 חורף תקציר באוקטובר התעוררנו למציאות שמעולם לא תיארנו 7־ ב לעצמנו את קיומה; כל המוכר והידוע לנו התערער. במאמר הזה אני נעה בין החוויה האישית שלי כאדם ובין החוויה המקצועית שלי כפסיכולוגית חינוכית בשירות הפסיכולוגי במועצה האזורית שדות נגב; בין הרצון להתכנס לתוך עצמי ולחכות שהכול יעבור ובין הרצון להיות שם בעבור המטופלים והמפונים. מושגיהם של פראנקל וויניקוט, פשר ), ליוו אותי במעברים הללו בין האישי holding והחזקה ( ובין המקצועי וסייעו לי לבצע את תפקידי בשפ"ח. עבודתנו בשפ"ח השתנתה באופן תדיר ודרשה מאיתנו לפעול בגמישות וביצירתיות, שכן אחדים מהתושבים של המועצה האזורית שדות נגב מתגוררים ביישובי עוטף עזה ופונו מבתיהם, ואחדים מהתושבים מתגוררים אחרי טווח שבעת הקילומטרים ונותרו בבתיהם. גם מצבן של מסגרות החינוך שאנחנו מלווים היה דומה – מהן שנותרו בעורף ומהן ששבו והוקמו במרכזי הפינוי. זהו ייחודה של המועצה. מאמר זה נועד לחלוק עם עמיתים בתחום את דרכי החשיבה וההתערבויות שליוו אותנו מפרוץ המלחמה. אציין כאן עקרונות עיקריים שהנחו אותנו ואציג דוגמאות אישיות להתערבויות שביצענו. אני סבורה ששיתוף התערבויות אלה חיוני ועשוי לתרום לשדה העבודה בחירום. מבוא אתחיל בנימה אישית – כמו רבים מאיתנו, גם אני לא האמנתי שמחבלים מסתובבים בינינו – בעיר שאני גרה בה, בקיבוצים וביישובים שנמצאות בהן מסגרות החינוך שאני מלווה. ואולם התברר שלא זאת בלבד שהם מסתובבים בינינו, אלא שהם גם זורעים הרס רב ופוגעים בנו בדרכים שלא העלינו על דעתנו. נדרש זמן להבין את גודל האסון שהתרחש באוקטובר. בזמן הזה התחולל אצלי מעבר פנימי בין 7־ ב המקצועי ובין האישי, בין הרצון להיות שם בשביל המסגרות, המפונים והמטופלים ובין רצון אמיתי להתכנס לתוך עצמי ולחכות שהכול יעבור. בכתיבת המאמר הזה אני ממשיכה לנוע בין האישי ובין המקצועי. ברמה האישית הכתיבה משמשת לי ערוץ ביטוי וסובלימציה. מתן מילים לחוויה היא אחת הדרכים לעיבוד גודל האסון, וכמה היו חסרות לנו המילים בימים הראשונים לאירוע – נשארנו אז פעורי פה והמומים; הרגשנו שכל מה שהיה מוכר לנו נעלם, והקרקע נשמטת מתחת לרגלינו. השימוש במילים לתיאור החוויה הוא הדרך שלי לעבד את מה שאירע בחודשים האחרונים. ברמה המקצועית ישנה להערכתי חשיבות רבה לשיתוף העבודה וההתנסויות שלנו עם עמיתים בתחום, שכן אפשר ללמוד ואף ליישם במצבי חירום אחרים את מה שלמדנו וחווינו. המועצה האזורית שדות נגב היא מועצה קטנה ששוכנת בחלקה בעוטף עזה, סמוך לעיר נתיבות. שלא כמו מועצות שכנות שספגו הרס רב, ליישובים במועצה שלנו לא חדרו מחבלים לבתים, שכן כיתות הכוננות וכוחות הצבא הצליחו לבלום את כניסתם על הסף. התושבים הסתגרו בממ"דים במשך שעות ממושכות וחוו הרגשת סכנה ממשית לחייהם. חוויה זאת עולה בקנה אחד עם ההגדרה של חוויה טראומטית ). אחדים מהיישובים במועצה ממוקמים מעבר DSM-5( לשבעת הקילומטרים, ועל כן נותרו תושביהם בבתיהם, ואילו תושבים בתוך שבעת הקילומטרים פונו לבתי מלון. גם מוסדות החינוך פעלו באופן דומה – אחדים הוסיפו לפעול במועצה, ואחרים שבו והוקמו במרכזי הפינוי השונים. על כן עבודתנו בשפ"ח הייתה, ועודנה, מאתגרת, השתנתה באופן תדיר ודרשה מאיתנו ליזום ולפעול בגמישות וביצירתיות. חשבתי רבות על המעברים שהתחוללו בנפשי ושאלתי מה עזר לי "לצאת מעצמי" בכל פעם ולפעול למען אחרים. שני תאורטיקנים מרכזיים ליוו אותי בחשיבה ובמענה על ) הציג, 2001 השאלה הזאת – ויניקוט ופראנקל. פראנקל ( בפשטות וביצירתיות, את המטרה ואת האתגר של תאוריית הלוגותרפיה, "לארוג יחד חוטים דקים אלה של חיים הרוסים ). אחר 7 ולעשותם מסכת איתנה של פשר ואחריות" (עמוד כך הוא תיאר ניסיונות לחבר את החוטים ההרוסים, "אדם נעשה מסוגל לשאת פחד, זעם על עוולות, בזכות דמויותיהם של בני אדם אהובים, שהוא שומר בליבו, בזכות הדת, בזכות חוש הומור, ואף בזכות מבטי־חטף על חמדת הטבע רבת־ ). פראנקל נתן 9 המרפא – על עץ או על שקיעת החמה" (עמוד בכתביו תקווה לשיקום מהרס ועסק ביכולתם של בני האדם היא פסיכולוגית חינוכית מומחית. היא עובדת בשפ"ח שדות נגב ובקליניקה פרטית ולומדת במסלול התלת־שנתי פסיכותרפיה פסיכואנליטית זהבה אסיאג 1 zehavin89@gmail.com ; מייל: 054-7940257 : במדרשה לפסיכולוגיה חינוכית. טלפון מלחמה על הבית, מלחמה על השפיות 1 זהבה אסיאג
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=