פסיכואקטואליה - חורף 2024

28 2024 חוורף | פסיכואקטואליה גם ילדים עובדים קשה בלרקום פשר מטלאים העיקר שהכול יתחבר ויהיה אפשר להתכסות בלילה )2023 (חודורקובסקי, תקציר במאמר זה אנחנו מבקשות להציג מערך ליווי וטיפול לילדי הגיל הרך שפונו מקיבוצם בעוטף למלון, בקיבוץ במרכז הארץ, באוקטובר ובקרב ילדים צעירים ששבו משבי 7 לאחר אירועי חמאס. על פי הנחת היסוד בבסיס המודל, ביטויי הטראומה, השלכותיה ומשמעויותיה בגיל הרך ייחודיות, ועל כן יש להתאים לגיל זה את הגישות ואת הכלים השונים. מלבד זה נציג תכנים ותמות שעלו במפגשים עם הילדים ועם הוריהם ונדון בחוויית המטפל ובהעברה נגדית. רקע באוקטובר התארגן המערך הפסיכולוגי 7 שבוע לאחר אירועי במרכז שניידר לרפואת ילדים, כחלק מהמערך הפסיכו־ סוציאלי של המועצה האזורית שער הנגב, כדי ללוות את אוכלוסיית ילדי המפונים מקיבוץ ביישובי העוטף. ילדים תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך (מגיל 90 אלה, ובהם כ־ אפס ועד גיל שש), פונו עם משפחותיהם ועם קהילתם למלון בקיבוץ במרכז הארץ. במסגרת זאת בנינו מערך ייחודי לליווי ילדי הגיל הרך והוריהם ולטיפול בהם. השתתפו בו שמונה פסיכולוגיות ופסיכיאטריות מומחיות באבחון ילדים בגיל הרך ובטיפול בהם ובעלות ניסיון במצבי טראומה ומשבר. לאחר שחזרו המשפחות משבי חמאס ונקלטו בבית החולים שניידר זכו ילדי הגיל הרך אף הם לליווי מהצוות הייעודי לגיל זה. מדוע יש לתת תשומת לב מיוחדת לילדי הגיל הרך? ילדי הגיל הרך חומקים לעיתים "מתחת לרדאר" במצבי דחק וטראומה. הסיבות לכך מגוונות: נטיית המבוגרים להירתם להגנה על נפשם הרכה מפני כאב נפשי ורצונם לגונן עליה מפני חשיפה לרוע ומפני אובדן התמימות. רווחת ההנחה כי הילדים הרכים לא קלטו את אירועי הטראומה ולא יזכרו אותם, ועצם העיסוק בנושא הוא שעלול לעורר תסמינים ולעודד היווצרות הפרעה פוסט־טראומטית. גם חוסר הבשלות השפתית והקוגניטיבית בגיל הרך מקשה על היווצרות חוויה מובנת, נרטיבית ובעלת פשר ועל ניהול שיח על האירועים עימם. כיום ידוע כי אירועים טראומטיים משפיעים גם על תינוקות ועל ילדים צעירים מאוד, עוד לפני התפתחות הדיבור וגם ללא .)Gaensbauer, 2002; Kaplow et al., 2006( זיכרון מודע ציינה כי ילדים )Liberman & Van Horn, 2009( ליברמן צעירים הם תצפיתנים מעולים אך פרשנים גרועים. הם רואים וקולטים את החוויה, אך מתקשים לתת לה פשר שמותאם – עבודה עם ילדי הגיל הרך לרקום פשר מטלאים" " במסגרת קהילת מפוני העוטף והשבים משבי חמאס 6 ומירי קרן 5 מאיה חן 4 עדי שמיע־עצמון, 3 לי סלע, 2 דנה ארהרד־וייס, 1 דגנית בן ניסן, היא פסיכולוגית קלינית רפואית והתפתחותית מדריכה, מנהלת השירות הפסיכולוגי במכון להתפתחות הילד במרכז שניידר דגנית בן ניסן 1 לרפואת ילדים. היא פסיכולוגית התפתחותית מדריכה במרפאת אכילה והאכלה בגיל הרך ובמכון להתפתחות הילד במרכז שניידר ד"ר דנה ארהרד־וייס 2 לרפואת ילדים. היא פסיכיאטרית ילדים ונוער במכון להתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים.ד"ר לי סלע 3 היא פסיכולוגית קלינית והתפתחותית במכון להתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים.עדי שמיע־עצמון 4 היא פסיכולוגית התפתחותית מתמחה במכון להתפתחות הילד במרכז שניידר לרפואת ילדים.מאיה חן 5 היא פסיכיאטרית ילדים ונוער במרפאת אכילה והאכלה בגיל הרך במרכז שניידר לרפואת ילדים ונשיאת כבוד של הארגון פרופ' מירי קרן 6 העולמי לבריאות הנפש של התינוק.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=