פסיכואקטואליה - אפריל 2021

2021 אפריל 62 ספריםמומלצים סקירתספרים חדשים עמדת קריאה כתב וערך: שבתאי מג'ר הוא פסיכולוג ייעוצי - תעסוקתי מומחה. בעל קליניקה פרטית. משורר. מדריך ומנחה קבוצות וסדנאות כתיבה. מלמד באוניברסיטת בר - אילן בתוכנית מ"א שבתאי מג'ר לייעוץ ארגוני. המילים סובבות בשיחות הטיפול, יוצאות ונכנסות, נשמעות, בלתי נראות, מוחשיות, מתנדפות מייד, משאירות הד, מעוררות, מחוללות תנועה פנימית, מצטרפות לתכנים מוכרים ולתכנים עמוקים וחבויים; צירופי המילים אוצרים משמעויות, וגם מושכים אליהם משמעויות נוספות, מתהווים למשפטים, מגדירים רעיונות, באורח סמוי ומסתורי מעוררים תחושות ורגשות ויוצרים סביבה חדשה לתקשורת, לתחושת קיום ולהבנה חדשה. הקסם הזה מופיע ומתרחש בדיבור בין שניים, במילים שבעל־פה ובאמצעות הכתב - מילים שנכתבו והודפסו, ומילים שנכתבות כחלק ממארג השיח הטיפולי. השימוש במילים, השימוש בסיפורים והשימוש בכתיבה הם תוכנו של הספר הזה, על מהותה של הביבליותרפיה ועל כוחה ואפשרותה לרפא, או ליצור תנאים למרפא. המחברת מביאה את הנושא בשלושה פרקים. אחד העוסק בשפת השירה ובמפגש עם "מה שלא ניתן לתמלול"; השני - בטיפול במבוגרים באמצעות ספרות ילדים תוך דיון בשלוש תמות; והשלישי עוסק בכתיבה בטיפול: הכתיבה כאפשרות מגע עם היסוד הלא מְתקשר של העצמי האמיתי, הכתיבה כבית וכמסע, והכתיבה כמאפשרת בריאה. אחרי פתיחה עיונית אקדמית עובר הספר להצגת מחשבות ורעיונות של סופרים ומשוררים על השירה, על המילים והדיבור, על עומק השפה ומשמעויות המסרים, על תכליות מוגדרות ועל הנעלם, שהמסתורין בו אחראי וגורם ליצירת משמעויות תוכן ותחושות, ושאיננו מוגדר בהכרח, ובכך נושא בחובו תובנות והבנה ברמות נפשיות ופיוטיות. נפתחים מרחבים ומעמקים. נחשפים בפנינו מכמני שירה, שפה ונפש, ומתגלים קישורים בין השפה לנפש. היוצר המשורר מבטא את הנביעה העולה מתוכו. המטפלים הפסיכולוגים מוזמנים להפנות לכך מודעות, ויחד עם זאת להניח לעצמם להיפתח לקולות הפנימיים שבהם, שיהיו להם לעזר בהקשבה ובנוכחותו הקולטת, ואף ימַצו מהם יצירה משלהם. מתוך הדברים עולה ונוכח דיאלוג מתמיד בין תכלית ויישומיות לבין שהייה במחוזות של אין, של לא־מוגדר, ונבחנת ומוצעת היכולת לא להיחפז להגדרה; לתת לבלתי מנוסח להתהוות, להישמע ולהיקלט כפי שהוא. הספר מעניק לנו הזדמנות להיות באזורים מעורפלים, ומציע את היכולת לנוע בהם בצלילות המחשבה ובהיענות לאשר מגיע. כך בוקעת או נבראת שירה. כך יכולות להתממש הקשבה טיפולית ויצירת שיח טיפולי. מהשתיקות ומהמילים, מהנעלם ומהנגלה. מהנאמר וממה שמבקש להיאמר. חישבו על שפת השיחה הפסיכולוגית בטיפול. באמצעות מילים היא מנסה לפגוש את הסמוי ולהעלות מן הנעלם ניגונים בדמות מילים ולרקום מהם שפה מובנת ומובְנה עבור השניים המגלים אותה - המטופל והמטפל. הספר מציג מקורות רבים לשירה ותופעות תחושתיות ומחשבתיות הקשורות בה. בתוך הצגת השירה מופנם ידע פסיכולוגי רב. המבט מופנה אליו והוא מוסיף הבהרה וחדות לחוויה הפואטית. תאוריות ומושגים מקבלים את מקומם בהבנה המתגבשת, מוחשית ומעוררת סקרנות, להכיר עוד ולהעמיק. הספר צובר תנופה, פותח שערים ומצליח להדגים את היופי והמורכבות המעורבים בעשייה הטיפולית המתבססת רובה ככולה על דיבור ומילים ועל מרחבי שתיקה ואי־ידיעה אינסופיים של השפה, חריקותיה וסודותיה. שירת מטפל ומטופל במרחב העומק השירי. העיוני והפיוטי הן השפות של הספר. הקריאה נעה מאחת לשנייה ובחזרה. ידע והשראה פועלים זה לצד זה ובמשותף, יוצרים מארג תחושות והבנה, ובזה תורמים לעיבוד ולהעשרת עולמם של המטפלים. כוחו של הספר הוא בהיותו לא־מדריך כיצד ואיך לעשות ביבליותרפיה. יופיו ותרומתו הם בפרישת הידע הפואטי, הפיוטי, הפילוסופי והפסיכולוגי בפני הקוראים, ובכך לעורר השראה והבנה מעמיקה ומרחיקת ראות. באמצעות דברי שירה, סיפורים ויצירות כתובות מוצגת חוכמת אומנות היצירה, חוכמת אומנות ההתבוננות וההקשבה, והזמנה ליהנות ממסעות בשדות המילים, הרגש והמשמעויות. ת, שיר וּ - כתיבה, ילד כיצד מרפאת הביבליותרפיה? עמ' 371 .2020 , הוצאת פרדס והוצאת אוניברסיטת בר־אילן ליאור גרנות.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=