פסיכואקטואליה - אביב 2022

36 2022 אביב | פסיכואקטואליה פיתוח אמצעי חוסן במעבר מגיל הגן לבית הספר והתמודדות עם אתגרים בבית הספר: מחקר אורך 3 ואבי עשור 2 ענבל אליהו 1 אורטל בוחניק אציל, תקציר מטרת המחקר הנוכחי היא לזהות אצל ילדים בגיל הגן אפיונים אשר מנבאים התמודדות עם אתגרים שיעמיד לפניהם בית הספר. אפשר לשער שאפיונים אלה פועלים .)resilience כגורמי חוסן ועמידות ( במחקר התמקדנו בשני משתנים מרכזיים: פונקציות ניהוליות ). משתנים אלה Mastery Motivation ומוטיבציית הישג ( נמדדו בשלושה פרקי זמן: בגן חובה, בכיתה א' ובכיתה ג'. ממצאי המחקר עד כה מעידים על הבחנה ברורה בין הילדים שנשארו שנה נוספת בגן לעומת הילדים שעלו לכיתה א' במועד. נמצאו הבדלים מובהקים במדדי הפונקציות . כן נמצא כי הילדים Mastery הניהוליות ובמוטיבציית ה־ אשר הפגינו קשיים בגיל הגן והשתתפו בתוכנית התערבות שיפרו במובהק את תפקודיהם, כמו שעלה במדידות שנעשו בכיתה א' לאחר שנת הישארותם בגן. המחקר הזה פורץ דרך משום שהוא בוחן את שאלת המוכנות לבית הספר מנקודת מבט חדשה. הבחינה נעשית בעזרת שימוש בכלי חדשני אשר מנבא התמודדות עם אתגרים בבית הספר. מנתוני המחקר עולה שאפשר לאתר את צורכי הילדים במעברם לבית הספר ובתוך כך לעסוק בגורמים הקשורים להתמודדותם עם האתגרים הצפויים להם. רקע המעבר מגן הילדים לכיתה א' נתפס כתקופה קריטית להתפתחות החברתית והאקדמית של ילדים צעירים. מבחינת רבים יש במעבר זה שינוי גדול – מסביבה חמה ואכפתית לסביבה שעלולה להיות מאיימת וגמישה פחות ואף להערים .)Yeom, 1998 קשיים על הילדים ועל הוריהם ( כבר שנים רבות רווחת בשטח מגמה ולפיה יש יתרון בהישארותם של הילדים הצעירים בשנתון שנה נוספת בגן החובה טרם עלייתם לכיתה א'. מגמה זאת נובעת מההנחה כי שנה נוספת בגן תיטיב עם הילדים ותחזק אותם לקראת לימודיהם בכיתה א', ולא מתוך החשיבה כי לילד יש קושי כלשהו שצריך לטפל בו לפני תחילת הלימודים בבית הספר. ולמרות זאת, בפועל נראה כי על אף הישארות הילדים שנה נוספת בגן, רבים מהם מגיעים לבית הספר לא מוכנים או "לא בשלים". התוצאה היא צוות חינוך מתוסכל שנדרש להשקיע משאבים רבים לקידום הסתגלותם של הילדים לבית הספר לצד גננות שחוות פער בין גילי הילדים בגניהן. הורים רבים נוטים לחשוב כי אם יישארו ילדיהם בגן עוד שנה, "הזמן יעשה את שלו", אך לא תמיד כך הוא המצב. ישנם ילדים רבים שאינם מקבלים את המענה שהם זקוקים לו בגן או בבית הספר. המוכנות לבית הספר נתפסת כמאפיין של הקהילה ושל ) ואינה מושפעת מתכונות הילדים 2005 המערכת (ארז, ומרמת תפקודיהם בלבד. מקביעה זאת נובע כי הילד המכונה לעיתים קרובות "בלתי מוכן" זקוק לתשומות סביבתיות וחינוכיות אשר יקדמו יכולות ונטיות ספציפיות שלו, והן יתרמו להסתגלותו הטובה בבית הספר. ועם זה נראה שכיום חסרים כלים אחידים שמאפשרים לאנשי המקצוע לזהות את הסיבות אשר מנבאות אותן. השונות בין השירותים הפסיכולוגיים ובין השירותים שמעניקות הרשויות גבוהה מבחינת ההפניה לכלים מקצועיים. כל שפ"ח מפנה לכלים מקצועיים אחרים, ואלה בוחנים תחומים שונים שנתפסים כרלוונטיים לקראת העלייה לכיתה א'. מהי מוכנות לבית הספר? להישארותם של ילדים בגן ישנן השפעות ארוכות טווח שנוגעות להתפתחותם. בשנה נוספת זאת מעורבים נושאים חברתיים, סביבתיים, רגשיים ומשפחתיים. רבות נכתב על חשיבות עמדת הפסיכולוגים בנוגע לעלייה לכיתה א', וכבר [email protected] היא פסיכולוגית חינוכית מומחית בשירות הפסיכולוגי וראש תחום המחקר. מייל: ד"ר אורטל בוחניק אציל 1 .054-8161343 טל. [email protected] היא מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית בשירות הפסיכולוגי וחברת צוות במחקר. מייל: גברת ענבל אליהו 2 [email protected] הוא פרופסור במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן־גוריון. מייל: אבי עשור 3

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=