Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

לחוגים ולגורמי טיפול, לעמוד בקשר עם מערכת החינוך

ולעזור לו בלימודים. האחים מרגישים עצמם מקופחים,

או מרגישים קורבן של ההתנהגות הבעייתית של אחיהם,

ולהורים. תגובות

ADHD

ועלולים לנטור טינה לילד עם

האחים עשויות להיות תוקפניות גם בבית כלפי ההורים

וכלפי האח, וגם מחוץ לבית, תגובות שפורקות את המתח

שנצבר, או תגובות מרצות בכוונה לזכות בתשומת הלב

החסרה. האחים עלולים לחוש כעס על ההורים שעסוקים

באחיהם או מסנגרים עליו, דבר שעלול לפגוע בהתקשרות

שלהם להורים. לעתים הם עלולים לחוות חסר במשאבים

הוריים, ולסבול מחסך רגשי.

כטרוריסט, שמנסה להשיג

ADHD

התפתחות ילד עם

.2

. הטרור עשוי להיות גם ביטוי לקנאת

שליטה וכוח דרך הטרור

הילד הלקוי באחיו המתפקדים שמהווים מראה לקשייו,

והוא פוגע בהם כדי להרוס את המראה המכאיבה. כתוצאה

מכך האחים פוחדים ממנו, מוותרים לו או מתרחקים ממנו

.)2013 ,

(פלוטניק

ADHD

: אחים עלולים לנסות להסתיר את האח עם

. בושה

3

מכיוון שהם מתביישים בהתנהגותו, בהערות אנשים כלפיו,

ובאי הנעימויות שהוא עלול לגרום. לעתים זרים מפנים כלפי

אח או אחות גדולים ביקורת על התנהגות אחיהם.

כדי לא להתמודד עם התנהגותו

. התרחקות מהבית

4

וכדי לא לחוות כעס כלפי ההורים. האחים מעדיפים

לפעמים להיות אצל סבים, חברים, או בכל מקום שבו אינם

מתמודדים עם התנהגות אחיהם, ואולי גם עם תגובות

ההורים.

מכעס ושנאה

עשויות לנוע

ADHD

תגובות כלפי האח עם

.5

הם עשויים לראות בהתנהגותו התנהגות

ועד רחמים.

מתריסה, דווקאית, מכוונת או מניפולטיבית, ולא להבין את

הקשיים האובייקטיביים. אחים עלולים להגיב בתוקפנות

ודחייה כלפי התנהגות תזזיתית, מרעישה, מלכלכת,

מתפרצת ואימפולסיבית. הם עלולים לחוות תסכול מקושי

לנהל דיאלוג עם אחיהם, קושי שלו לשמור על תור ועל חוקי

משחק, קושי להתמיד בפעילות משותפת, התעלמות

ממסרים שמועברים אליו, התפרצויות והצקות. בעיקר

,

ADHD

קשה לאחים שנדרשים שוב ושוב לוותר לאח עם

או מואשמים ונענשים תדיר על ידי ההורים.

לקחת

אחיות גדולות (יותר מאחים) עשויות לנסות

.6

. הן עושות זאת (לא

ADHD

ולטפל באח עם

תפקיד הורי

תמיד בהצלחה) כדי לרצות את ההורים ולקבל משוב חיובי

על עזרתן, או מדאגה למשפחה, כדי למנוע סבל מההורים.

דרכים מוצעות להורים להתמודד

עם קושי ביחסי אחים שאחד מהם

ADHD

מאובחן עם

כדי שהילד

. חלוקת משאבים לאחר שיקול דעת זהיר

1

שזקוק ליותר אנרגיה וזמן הורי לא יקבל את עיקר משאבי

המשפחה. שיקול הדעת צריך להיעשות מחדש כל תקופה,

כדי לא להיכנס למצב קבוע של הקצאת משאבים מרובים

ללא תכנון לילד אחד. הפניית משאבים רבים מאוד לילד

אחד עלולה להעצים את שנאת האחים כלפיו, ומה שנראה

כזכות ייהפך להפסד. כדי לחלק משאבים באופן סביר

אפשר להיעזר במשפחה מורחבת (סבים, דודים), וכן

בעזרת הקהילה.

לאחים על פי הגיל לגבי מה קורה לילד עם

. מתן הסבר

2

בעניין הקושי בשליטה, הגורם לתנועתיות יתר,

ADHD

ה-

לקושי להקשיב, לתגובות לא סימטריות, לקושי לפענח

מסרים. חשוב לא לשמור את הנתון המשפחתי בסוד

או כבעיה שלא מדברים עליה. ההסבר תלוי כמובן בגיל

ובמידת ההבנה של הילדים שלהם מסבירים. לעתים יש

מקום לקחת לרופא ילדים, לרופא נוירולוג, למטפל בילד,

כדי להסביר את מאפייני הקושי. ההסבר לא נועד להצדיק

, אלא כדי שהאחים

ADHD

כל התנהגות קשה של הילד עם

ירגישו שותפים, ויקבלו הסבר על הסיבות לקשיים.

. יש

ADHD

של הילד עם

. הימנעות מהצדקה אוטומטית

3

מקום לתיווך שאינו סנגוריה קבועה על הילד עם הקושי

והאשמת אחיו. וגם ההפך נכון. אין להאשים תמיד את הילד

ולהפכו לשק חבטות משפחתי. אין להאשים

ADHD

עם

כגורם לכך שאחיו "מחקים" אותו, ולכן הוא

ADHD

ילד עם

אשם בהתנהגותם הבעייתית. האחים זקוקים לתיווך רב

יותר מאשר במשפחה ללא קושי, אך תיווך קבוע אינו תורם

16