Table of Contents Table of Contents
Next Page  45 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 45 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

45

- סדנא לפיתוח מסוגלות

"ניצני תעסוקה"

תעסוקתית לצעירים מובטלים עם הפרעת קשב

אורלי צדוק, רמי גרטלר ויפעת פנחס

מבוא

הסדנא "ניצני תעסוקה", המתוארת במאמר זה מיועדת

לצעירים עם הפרעת קשב, הרשומים כמובטלים בשירות

התעסוקה. אוכלוסיית היעד של הסדנא, שמתקיימת

עד היום, היא אנשים עם הפרעת קשב ולקויות

למידה. מרבית תוכני הסדנא עוסקים בהבנת הפרעת

הקשב וההתמודדות עמה, בשל כך שהיא משפיעה

יותר בהקשר של עולם העבודה. לשם הנוחות, קבוצת

הפרעות אלה יקראו מעתה במאמר זה "הפרעת קשב".

הסדנא מתבססת על תוכנית קודמת, "עתיד בטוח

לצעירים", שפותחה בשיתוף פעולה של אגודת ניצן והקרן

למפעלים מיוחדים. במחקר הערכה שנערך על התוכנית

המקורית, "עתיד בטוח לצעירים", נמצא שכשנה וחצי

מן המשתתפים, שני

72%

מתחילת התוכנית עבדו

שלישים מהם במשרה מלאה. המשתתפים דיווחו על

שיפור ביכולות חיפוש העבודה שלהם, שיפור ביכולות

החברתיות שלהם ורכישת כלים מתאימים להתמודד

.)2016 ,

עם הפרעת הקשב (אייל, קרן-אברהם, וריבקין

הפרעת קשב אינה חולפת עם סיום הלימודים

). נהפוך הוא,

Jackson & Farrugia, 1997

הפורמליים (

הקשיים נמשכים גם בבגרות והשלכותיהם ניכרות

במקום העבודה, בחיי החברה, בזוגיות ובחיי המשפחה

). בנוסף, רבים מהאנשים החווים

2012 ,

(דהן וצדוק

קשיים בתחומים אלו, בין אם עברו אבחון ובין אם לאו,

Jackson

אינם מודעים למאפייניה של הפרעת הקשב (

), ועל כן כלל אינם שוקלים את

& Farrugia, 1997

האפשרות כי קשייהם קשורים לקיומה של הפרעת

קשב כלשהי.

לאנשים עם הפרעת קשב קשיים קוגניטיביים המביאים

לפגיעה בתפקודים רבים: ארגון, קביעת סדרי עדיפויות,

אקטיבציה לקראת פעולה, מיקוד, מעבר בין מטלות,

ויסות ערנות, שימור מאמץ והתמדה לאורך זמן, וכן

Brown,

שימוש בזיכרון עבודה ושליפת מידע בזמן אמת (

.)

2006

מסוגלות תעסוקתית פירושה

יכולתו של אדם להסתגל לשוק

העבודה, ובמקביל, לזהות ולממש

הזדמנויות לקידום הקריירה...

מסוגלות תעסוקתית מצריכה שימוש

בתפקודים גבוהים וביכולות ויסות

בתחומים רגשיים ובין אישיים מגוונים

שרבים מהם מהווים את מוקד

הקושי של אנשים עם הפרעת קשב

על אלה מתווספים קשיים רגשיים ובין אישיים. אנשים

עם הפרעת קשב מתקשים לדחות סיפוקים, מתקשים

להמתין בסבלנות לתוצאות שאינן מיידיות ונוטים שלא

להביא בחשבון את השלכות התנהגותם. הם נוטים

להתפרץ לשיחות, מתקשים בשימור קשרים חברתיים

לאורך זמן ועלולים שלא לשים לב במידה מספקת

לרגשותיהם, מחשבותיהם ופעולותיהם של אחרים

.)

Barkley, 1990

(

שימשה

2015-2013

אורלי צדוק היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית-מדריכה, בעלת מכון אורלי צדוק לייעוץ ותכנון קריירה. בשנים

כפסיכולוגית הראשית בשירות התעסוקה. חברה בוועדת ההיגוי שפיתחה את הסדנא המתוארת במאמר, וכיום חלק מצוות המנחים

בסדנאות אלו.

רמי גרטלר הוא מומחה בטיפול וייעוץ למבוגרים עם הפרעת קשב ולקויות למידה, ראש תחום שירותי מבוגרים, אגודת ניצן. יזם את הקמת

תוכניות הצעירים באגודת ניצן ושימש כראש צוות ההיגוי של תוכניות "עתיד בטוח לצעירים" שאותן ניהל. כיום מנהל את תוכניות "ניצני

תעסוקה".

יפעת פנחס היא פסיכולוגית בהתמחות תעסוקתית, מכון אורלי צדוק לייעוץ ותכנון קריירה.