Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  34 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 68 Previous Page
Page Background

יולי 5102

- 34 -

בישראל קיימים כ-000,42 אנשים בעלי תעודת עיוור, המהווים

כ-%01 מכלל בעלי הצרכים המיוחדים המוכרים על ידי אגף

השיקום במשרד הרווחה. %72 מהם בגילאי העבודה. רבים מהם

עוברים בשלב כזה או אחר של חייהם תהליך שיקום תפקודי

ותעסוקתי באחד ממרכזי השיקום המתמחים בכך בארץ.

השיקום התעסוקתי עוסק בשילוב בשוק העבודה, בהתאם

ליכולות ולצרכים. על פי המודל הנהוג בישראל, מטרותיו של

תהליך השיקום נקבעות על סמך אבחון לימודי-תעסוקתי אשר

נערך לפונה, לרוב באופן חד פעמי ויחסית קצר-טווח, וממנו

נגזרת גם התמיכה הכלכלית והטכנית הניתנת לפונה על ידי

הגורמים המוסמכים לכך. זאת, לעומת המודל האבחוני-שיקומי

בארצותהברית, אשר בהתאם לו נערכים לאבלר”ע (אנשים בעלי

לקות ראייה ועיוורון) אבחונים קוגניטיביים, תפקודיים ואישיותיים

חוזרים ונשנים החל מגיל הילדות. כך, כאשר האדם מגיע

לשלב שבו הוא עומד בפני בחירת מסלול לימודים או תעסוקה,

עומד לרשותו ולרשות הגורמים המטפלים בו מידע אבחוני רב.

החומר שהצטבר מאפשר פרספקטיבה על פוטנציאל הלמידה,

ההתפתחות וההתמודדות של האדם המסוים עם אתגרים.

אבחון תעסוקתי שיקומי (או הערכה תעסוקתית שיקומית) הוא

מרכיב יסודי בגיבוש שירותי שיקום וייעוץ תעסוקתיים הולמים

). אבחון תעסוקתי שיקומי

Bolton, Parker & Brookings,

2008(

מוגדר כ”תהליך מקיף ואינטרדיסציפלינרי של הערכת יכולותיו

ומגבלותיו הפיזיות, המנטאליות והרגשיות של האדם, בכדי

לזהות תוצאות אופטימליות לתהליך שיקום של האדם עם

). תפקיד האבחון במערכת

Power,

הנכות או המוגבלות” (0002

השיקומית הוא כפול. מחד גיסא, הוא מסייע לאסוף מידע על

הפונה כדי לזרז ולייעל את שיקומו; מאידך גיסא, תפקידו לסייע

בניצול יעיל של משאבי מערכות השיקום, הקולטות כמויות

.)

Gellman,

הולכות וגדלות של פונים מגוונים (4791

בארצות הברית [...] נערכים לאבלר”ע [...]

אבחונים קוגניטיביים, תפקודיים ואישיותיים

[...] מגיל הילדות. כך, כאשר האדם מגיע

לשלב שבו הוא עומד בפני בחירת מסלול

לימודים או תעסוקה, עומד לרשותו ולרשות

הגורמים המטפלים בו מידע אבחוני רב

תהליכי אבחון לימודי תעסוקתי כוללים, בדומה לאבחון תעסוקתי

לאוכלוסייה הרואה, הערכה של כישורים, יכולות ומיומנויות;

נטיות, מטרות וצרכים תעסוקתיים; והערכה אישיותית ובין

אישית. ואולם, ראייה ירודה או עיוורון מוחלט מצמצמים מאוד את

ספקטרום כלי האבחון, בעיקר על רקע בעיות נגישות. מעטים

ממבחני הכישורים סטנדרטיים בפורמט של נייר ועיפרון נגישים

לאבלר”ע המבוגרים או מתורגמים לברייל, ומבחני כישורים

נגישים בפורמט ממוחשב - מוגדלים או קוליים - אינם קיימים.

בנוסף, אף שבשנים האחרונות קיימת העדפה הולכת וגוברת

של אנשי מקצוע מתחום השיקום לשימוש במדגמי עבודה

או באבחון אקולוגי לצורך הערכת מיומנויות ותפקוד בהקשר

השיקומי (למשל, לאוכלוסיית מתמודדי הנפש), עריכת אבחון

כזה לאבלר”ע מציבה אתגרים טכניים רבים, אשר מסייגים את

מידת היישום שלו. השימוש בכלים נטורליסטיים, אשר נכנסו

לתהליך האבחון של בעלי מוגבלויות בשנים האחרונות, מוגבל

לגבי אבלר”ע, בשל הצורך בהתאמה מקדימה וספציפית של

עמדת העבודה עבורם, בטרם ניתן יהיה להפיק מההתנסות

אבחון תעסוקתי-שיקומי לאנשים

בעלי לקויות ראייה ועיוורון

-ורסנו

,

דפנה חיימוביץ

דפנה חיימוביץ’-ורסנו היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית. אחראית אבחון במגדל אור, מרכז שיקום לאנשים בעלי לקויות ראייה ועיוורון, ויועצת

קריירה במכון אדם מילא.

הנתונים והחומר במאמר זה נלקחו מסקירת ספרות בנושא תוכניות שיקום ואבחון עבור אבלר”ע, אשר נכתבה בתמיכת השירות לעיוור במשרד

הרווחה ובהזמנתם.