Table of Contents Table of Contents
Next Page  39 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 39 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

39

איפה אנחנו כיום? ליאור שואל: מה אני רוצה להיות

כשאהיה גדול? השאלה עוברת טרנספורמציות: מ”כשאני

אהיה גדול אני אהיה פקח... כי יש לו אופנוע...” ל”יהיה לי

מוסך לאופנועים... לטפל באופנועים פצועים...” וגם, הוא

חושב אולי להיות שוטר, כדי “לשמור על האנשים הטובים,

מאלה הרעים”. הוא רוצה טוב בעולם שסביבו.

ליאור מביא לשיח בינינו את הידיעה שבשנה הבאה לא

ימשיך בגן. בהחלטת הצוות הוא ימשיך ללמוד בשנה

הבאה בגן רגיל בליווי סייעת, תוך קבלת טיפולים

משלימים באופן אחר. הוא שומע וקולט, ובמשחק,

מחבר את שתי מכוניות ה”סברס” למכונית אחת, ואומר,

“ככה המכונית יותר חזקה”. אני עונה, כמו לשאלה שאולי

מבקש לשאול: “ואנחנו נמשיך יחד... אנחנו חזקים ונמשיך

לגדול”.

תודעתו הולכת ונפתחת אל העולם. כשאנו מתהלכים

בחוץ הוא רואה את סביבתו: “הי חני, יש כאן אבן מיוחדת!”

ואנחנו עוצרים להתבוננות, מגלים שהאבן “יודעת לכתוב”

על המרצפות הגדולות. הוא שם לב שהילדים בבית הספר

הסמוך, שאותם ראינו שותלים שתילים בט”ו בשבט, גידרו

חלק מהצמחייה. זמן מה לאחר מכן, הוא זוכר ומראה לי כי

“הצמח גדל, יש גדר”, ואני מספרת לו על הנסיך הקטן

ועל השושנה שלו, כיצד הוא מגן עליה בפעמון זכוכית,

חרד לקיומה ואוהב אותה מאוד. בהדרכה למדתי לדבר

איתו בחופשיות, כבוגר, על כל דבר, גם כאשר אני תוהה

מה הוא מבין. הוא מתגלה כפילוסוף, מתבונן, חושב

ומתהווה.

באחד מהימים האלה, כאשר שיחקנו את שיבת

המכונית הביתה אל המוסך, לאחר טיול משפחתי,

הוא אומר (באינטונציה נינוחה) על המכוניות/אנחנו:

“והן הגיעו לבית בנחת, ברוגע ובשקט” - כמו קרא את

t

o attain inner

קוהוט בדבריו על מטרת האנליזה:

. עוד רבה הדרך

)Kohut

, 1971

(

peace and happiness

לפנינו, ליאור גדל וצומח לנגד עיני. ואולי אני מייחלת

לומר, שכאשר אני והאנליזה לו זולתעצמי, הוא אינו

לבד, ובמובן הנפשי העמוק - גם לא אוטיסט.

ו”הכי חשוב”, הוא אומר לי, “שיהיו מראות”.

הוא מבין בעומק לבו כמה חשוב שיראו

אותו, ואז גם הוא יוכל לראות את עצמו,

את האחר ואת העולם כולו

מקורות

). קבלת פנים - התהוותה של עצמיות בטיפול אנליטי בילד. הרצאה בכנס היסוד של “כתב עת ישראלי

1 1

.

2003

גרין, א’ (פברואר

לפסיכואנליזה”, שם הכנס: “לידה, התהוות, יצירה”. תל אביב.

) משוקעות אימהית ראשונית. עצמי אמיתי, עצמי כוזב. ע’ ברמן (עורך). עם עובד.

2 2

.

2009/1956(

ויניקוט, ד”ו

). משחק ומציאות. עם עובד.

3 3

.

1995/1971(

ויניקוט, ד”ו

) השבתו של העצמי. תרגום: א’ אידן וצ’ זוננס, הוצאת תולעת ספרים, ואיגוד ישראלי לפסיכולוגית העצמי וחקר

4 4

.

2014/1977( ’

קוהוט, ה

הסובייקטיביות.

). כיצד מרפאת האנליזה?. תרגום: א’ אידן. הוצאת עם עובד.

5 5

.

2005/1984( ’

קוהוט, ה

). נפש או רוח בפסיכואנליזה: התהוות העצמי דרך משחק. בתוך: א’ פרוני, (עורכת), המשחק: מבט מהפסיכואנליזה

6 6

.

2002( ’

קולקה, ר

וממקום אחר. ידיעות אחרונות, ספרי חמד.

). מחשבות על העבודה עם ליאור. דיון במסגרת מפגשי “בצוותא”.

7 7

.

2016

תמיר-אורון, ט’ (מרץ

Kohut, H. (1971). The Analysis of the Self: A Systematic Approach to the Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Disorders. Chicago

8.

& London: University of Chicago Press.