Table of Contents Table of Contents
Next Page  35 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 35 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

35

50-

שחר צייר את "עוגת האחריות" שבה הוא אחראי ל

אחוזים, העייפות

20-

אחוזים מהתוצאה, החבר אחראי לכ

אחוזים:

10-

אחוזים נוספים והמורה לכ

20-

שלו לכ

ניתוח המצב והגורמים האפשריים לתוצאה הלא נעימה

עבור שחר הובילו אותו לראייה אובייקטיבית יותר של

מה שקרה. אם תחילה השליך את האחריות על גורמים

בסביבה, הרי שעיבוד האירוע גרם לו לראות את מידת

האחריות הגבוהה יותר מהצד שלו.

המשכנו לתרגל הדמיות של מצבים מכעיסים ומעצבנים

מהשטח בליווי טכניקות הרפיה עם ביופידבק. אמצעים

של אירוע,

CBT

נוספים שבהם השתמשנו כללו טבלאות

מחשבה, רגש ומשפטים מתמודדים, וכן טכניקות לפתרון

בעיות. למשל: הצענו דרכים שונות להתמודדות עם מצבים

שחוזרים על עצמם, ולאחר ששחר בדק את היתרונות ואת

החסרונות של כל פתרון הוא בחר את המועדף והכניס אותו

ל"כרטיס רמזור" כפי שמופיע בתמונה. הרמזור מסמל את

שלושת השלבים בתגובה לאירוע:

עצור! הגדר את הבעיה.

אדום:

צהוב: תכנן את הפתרון.

סע עם הפתרון שבחרת כשהתזמון יתאים.

ירוק:

צבעי ה"רמזור" מופיעים על כלי כתיבה שונים בקלמר של

שחר כדי לתזכר אותו לעצור, לתכנן ורק אז להגיב.

השתמשנו גם בהסרטה של הדמיות משחקי תפקידים,

ולאחר מכן צפינו בסרטים כדי ששחר יוכל לראות את

תפקודו בזמן אמת (ככל שניתן) ולבחון את השימוש

שעשה בכל השיטות שלמדנו.

: שלב הוויסות והבקרה

4

שלב

אפשר להציג שלב זה בתהליך ההתערבות לאחר

שהמטופל החל להשתמש באסטרטגיות כדי להשיג את

מטרותיו. שלב זה כולל בדיקה של ביצוע המשימות שאליהן

התחייב המטופל מדי שבוע, מתן חיזוקים לפי הצורך,

ושינויים שניתן להכניס בהגדרת המשימות והמטלות

ותכנון ההמשך. במקרה שלפנינו, שחר התבקש לשלוח

לי בכל שלושה ימים דיווח על אירועים מעצבנים שקרו

לו בבית הספר ואיך הגיב להם. בשלב מאוחר יותר, שחר

התחייב לעזוב מקום התרחשות שבו הוא חש כי מתחילה

מריבה שעלולה להידרדר למכות, ללכת לשירותים, לשטוף

פנים ולעשות נשימות. בפגישה השבועית היה עליו לדווח

על האירועים ועל תגובותיו. אם הצליח לבצע את שורת

הפעולות הנ"ל הוא קיבל ממני חיזוק במפגש עצמו וכן

זקוקים

ADHD

מהוריו, להם סיפרתי על האירוע. בעלי

לבקרה על התנהלותם במילוי המשימות, והמעקב שאנו

כמטפלים מבצעים בין מפגש למפגש, וכמובן בתחילת כל

מפגש, מגבירים מאוד את הסבירות שהמשימות יבוצעו.

המעקב מאפשר לנו גם "להישאר עם היד על הדופק"

ולבדוק עד כמה המשימה שניתנה מתאימה ונכונה, ואם

לא, איך אפשר להפוך אותה מדויקת יותר.

עבודה עם ההורים

לצד הפגישות עם שחר קיימתי כמה פגישות אימון והדרכה

עם ההורים. בפגישות אלו עסקנו גם בנושאים שנוגעים

וכן בנושאים של התמודדות

ADHD

ישירות להורות לילד עם

כהורים וכבני אדם (במקרה שלנו, נדונה

ADHD

אישית עם

בעיקר ההתמודדות של האב). בהקשר זה חשוב לציין

כי ההיבט הגנטי של הפרעת הקשב הוא היבט חשוב

בהתערבות עם ילדים ובני נוער. כמנהלי הבית חשוב שהורים

יפגינו שליטה עצמית, ויסות רגשי, כישורי התארגנות וארגון,

ניהול זמן והשלמת משימות בסביבות שונות: עם הילדים,

עם בן הזוג, בסביבת העבודה, עם חברים וכו'. הורים בעלי

יכולים לבטא קשיים משמעותיים בהתמודדויות

ADHD

הנ"ל, במיוחד נוכח הצורך להתמודד ביותר מחזית אחת.

אני מציעה להורים לראות בטיפול בילד הזדמנות ללמידת

דרכי התמודדות יעילות שיסייעו להם הן בהתמודדות עם

ילדיהם, אך גם בתפקודם במישורי חיים נוספים.

״עוגת האחריות״