Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 68 Previous Page
Page Background

יולי 5102

- 14 -

שישקף זיקה מתמדת ודינמית בין

תהליכי האיתור, הזיהוי, ההתערבות

והאבחון. לא בכדי מופיע האבחון

כמרכיב אחרון, מתוך הצורך להטות

את הכף לתהליכי התערבות חינוכיים

) וצמצום הצורך באבחונים בכל

RTIׂ

(

הנוגע לתמיכה פדגוגית בתלמידים

עם לקות למידה. המלצה זו כוללת

דגש על תיעוד של תהליכי הוראה-

למידה מותאמים לאורך שנות

הלימוד של הילד משלב האיתור

ואילך.

מודל התפתחותי-

המלצה 2:

התערבותי. הוועדה ממליצה לקדם

שינוי תפיסתי שמניח דגש על ליווי

התפתחותו של הילד כתלמיד

עם לקות למידה והתערבות בכל

שלבי הגיל משלב האיתור אל מול

התפיסה הרווחת כיום עמה מזוהה

סוגיית לקויות הלמידה במערכת

החינוך העוסקת בהתאמות.

פיתוח מקצועי של צוותי

המלצה 3:

הוראה ובעלי מקצוע טיפוליים. זוהי

סוגיה חשובה ביותר בהמלצות

הוועדה הקשורה בטיפוח הידע

והמיומנויות של צוותי הוראה בכל

שלבי הגיל בכל הנוגע ללקויות

למידה, להפרעותקשב ולהתמודדות

הפדגוגית עמם בתהליכי הוראה-

למידה.

סוגיית ההתאמות בדרכי

המלצה 4:

הוראה ובדרכי היבחנות. הוועדה

המליצה על הסטתהדגשמהתאמות

לבחינות להתאמות בדרכי הוראה,

על פני כל הרצף הלימודי. באשר

להתאמות בבחינות בגרות הומלץ

לבחון מחדש את סוגי ההתאמות

בדרכי הבחינות הניתנים כיום, ולגבש

מדיניות עדכנית לאור הידע והניסיון

שנצבר. כן הומלץ לקדם מחקר

שיבחן שינויים אפשריים במערך

ההתאמות.

משפחות. הוועדה

המלצה 5:

הדגישה שלמשפחות תפקיד מרכזי

וחשוב בקידום המשאבים האישיים

ילדיהם. ממצאי

ובהתפתחות

מחקרים עדכניים והניסיון הנצבר

במערכת החינוך, מעידים כי יצירת

שיתוף פעולה והתמודדות משותפת

של צוות בית הספר והמשפחה

מהווה גורם מכריע בקידום תפקודם

הלימודי, הרגשי והחברתי של

תלמידים עם לקויות למידה, לאורך

כל רצף הגילים.

משרד החינוך הגדיר כמה שינויים

בהתנהלות שאותם החל ליישם

בפועל:

הגבלת מספר התלמידים שבית

הספר רשאי לאשר התאמה מסוג

הקראה או הכתבה ל-%01. לאור

ריבוי אישורי ההתאמות ברמה 2,1

שאותן מאשרים בתי הספר (בקשות

להתאמה ברמה 3 נידונות בוועדה

מחוזית), הוחלט להגביל את היקף

האישורים. מדובר בסימון גבול. אם

בית ספר רואה צורך בחריגה מגבול

זה, למשל בשל הרכב תלמידים

מיוחד, הוא יצטרך לפנות לקבלת

אישור לכך.

מתן יותר אוטונומיה לצוותי החינוך

והגדלתמעורבותם ויכולתםלהשפיע

על התהליך. הכוונה להנחת דגש

על שיקול הדעת של מורים בכל

הנוגע לצורכי התלמידים בהנחה

שההיכרות הקרובה ביותר היא של

מורים את תלמידיהם.

הגדלת מעורבות הפיקוח על בית

הספר. מדובר בחשיבות הליווי של

בתי הספר על ידי מפקחים בכל

הנוגע להתמודדות עם התאמת

ההוראה לתלמידים לקויי למידה,

וכאמור גם הגבלת מתן ההתאמות

בדרכי ההיבחנות.

דרישה לתיעוד תהליכים. דרישה זו

מבוססת על המלצות ועדת מרגלית

וקשורה לליווי הפדגוגי התפתחותי

של תלמידים משלב האיתור של

הלקות ולאורך מהלך לימודיהם.

לסיכום, המלצות ועדת מרגלית

מהוות תשתית למהלך רחב של

משרד החינוך לגיבוש מתווה חדש

למדיניות בתחום מורכב וחשוב זה.

מהלך זה מובל על ידי אגף לקויות

למידה והפרעות קשב בשפ”י. לאגף

פסיכולוגיה ולפסיכולוגים החינוכיים

תפקיד חשוב ומרכזי בשותפות

במהלך זה. דילמות רבות התעוררו

ועוד יעלו במהלך הדיונים במעבר

מהמלצות למתווה מדיניות. על כך

עוד ידובר.

קיץ טוב לכולם

חוה פרידמן

www.psychology.org.il

בקרו אותנו באתר הבית שלנו: