Table of Contents Table of Contents
Next Page  55 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 55 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

55

ספרים מומלצים

הספר יוצא ומזמין למסע אל תוככי הנפש,

לחקור ולמצוא את השפה הפנימית שלה. אזור

החיפוש שנבחר הוא מעשיות עם, שהמסופר

בהן מייצג את השפה הראשונית ואת ה"בטרם

שפה". המטרה היא להכיר את מבנה הנפש,

שהיא מכלול מגוון ורב של קולות וכוחות, ולמצוא

את ההיגיון הטמון בה. הנחה מובילה היא שיש

היגיון שמנחה את פעולות הנפש, ושהוא עקבי

ומדויק, ולא שרירותי או אקראי.

זהו אתגר גדול ומעניין, במיוחד לנוכח המחשבה,

שניסיון להבין לאשורו ולרדת לגרעין מהות של

ישות מופשטת ורעיונית, מפר או משנה את

רוחה ומהותה, ופוגשים בדבר אחר; אתגר הדומה

למסעות החקר שנעשים בחדרי הטיפול.

המחברים מצוידים בהנחה שלמעשיות העם

יש שפה משלהן, שמיטיבה לתאר אופנים

בהם הנפש חווה את עצמה ואת מצבה. בשונה

מתאוריות פסיכואנליטיות ומחוקרים קודמים

שניסו לפרש מעשיות, כאן הניסיון הוא להתחקות

אחר הידע הקיים במעשיות עצמן כדי ללמוד

על הנפש האנושית; חיפוש השפה הפנימית

של הנפש, שמכונה כאן "השפה ההיא",

שבאמצעותה הנפש מספרת על עצמה.

הספר עושה זאת בדרך של הצגת תקצירי

מעשיות ידועות, ניתוח העלילה ומרכיבי הסיפור,

והצעת מפתחות לפענוח מושגים ומוטיבים

שהם בעלי משמעות סמלית ופסיכולוגית.

הפרקים מתקדמים במדרגות התפתחותיות,

משלבי הילדות המוקדמת והלאה; ממושגים

ואפיונים בסיסיים ראשוניים למושגים ואפיונים

יותר רחבים ומופשטים. מסיפור המעשייה על

הזאב והגדיים ועד הסיפור "הגלגול" של קפקא,

שמוצג כדיווח על מצב הנפש המודרנית.

כמו בסיפורים, כמו בטיפולים, כמו בחיים, לא פעם

נוכחים לגלות ולהבין שהדרך היא זו שמספקת את

החוויות, את הלמידה ואת התבונה. הספר הזה

חכם, מחכים, מעניין, פותח בפנינו מסך ומציג

מסכת של ניתוחים, ספרותיים ופסיכולוגיים,

שחושפים את המושגים ואת השפה שנמצאת

בצופן הסיפורים. דרך הצגת הדברים מרחיבה

ומעשירה את הידע הפסיכולוגי והפסיכואנליטי

ומלמדת כיצד בנוי סיפור ואת השפה הפנימית

שלו.

לה רק את אמצעיה וביטוייה שלה. הסבר לא

ניתן מראש. אפילו כותרות אין לשירים. הקורא,

המטפל, מוזמן למסע לא נודע, ממש כך, להכיר

את עצמו מתגלה ומגלה.

הספר הוא דוגמה להתחמקות מקלישאות.

השירים מציגים דיבור בשפה מוכרת ובד בבד

פלאית. שפה שדורשת פענוח, ובאותה מידה היא

נגישה. ההבנה לא מכה בקורא מיד, אבל קיימת

התחושה שיש כאן משהו, צלול, עמוק, והנה,

אפשר להגיע אליו, במאמץ קטן. ואז גם תתגלה

חוכמה, שמעבר למילים.

השפה ההיא: מעשיות עם והשפה החווייתית של הנפש

עמ'

289 ,2016 ,

יואב יגאל ורוית ראופמן, הוצאת רסלינג

זהו ספר התנהגותי. מדריך פעולה. המחברת

מציגה אפיונים של קשיי למידה ומציעה כלים

והתנהגויות לפעול באופן שיפחית את מידת

העיכוב ועוצמת ההפרעה, או יעקוף אותה.

ההנחה היא שתרגול ואימון יגרמו להפנמה

של הרגלים חדשים וירגיעו חששות ופחדים

שגורמים להפרעות בלימוד. יש תיאור

ופירוט של סגנונות למידה, ומתלוות אליהם

רשימות, הנחיות והמלצות כיצד לנהוג וממה

להימנע. יש פרק הנחיות שמכוונות אל היחיד,

התלמיד, ומנסות להתאים את ההמלצות

לסגנון הלמידה שמאפיין אותו; ויש מדריך

להורים, לבחון את תחושותיהם ותגובותיהם,

מציע מידע רלוונטי, ומציע באילו אסטרטגיות

פעולה לנקוט.

הדברים מוצגים בשפה קלה וברורה, בפנייה

ישירה, פשוטים לקריאה ולביצוע. הניסוחים

כלליים, ועיקר תשומת הלב ניתנת להסבר

ופירוט ביצוע ההנחיות.

הספר עוזר להכיר שלל תופעות והפרעות

התנהגותיות. הוא עשוי לשמש כמדריך

וכמילון מושגים להתמצאות וליצירת דרכים

לטיפול.

עריכת הספר אינה מסודרת בקפדנות, אך

לפי הפרקים והנושאים יכול כל אחד להתמקד

בנושא ובתופעה שמעסיקה ומסקרנת אותו.

קל בחומר: להצליח ללמוד כל אחד יכול

עמ'

230 ,2015 ,10

אלה ארנון, הוצאת מדיה