Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 68 Previous Page
Page Background

אוקטובר 5102

- 12 -

כללית ולה יותר ממקור אחד. יונג מדגיש את התשתית

הרוחנית של הנפש לעומת הדגשת תשתית האיד אצל

פרויד. הקרע הסופי מפרויד ב-3191, שלא יכול לשאת

דעות שונות משלו, מותיר את יונג במצב מעורער מאוד,

הוא עובר משבר נפשי וחושש לשפיותו.

יונג מתחיל מסע ריפוי עצמי לתוך הלא-מודע של עצמו,

, בנייה

Active Imagination

בעזרת חלומות, הזיות, חזיונות ו-

בחול וציור, בעזרת הדימויים שעולים מהלא-מודע שהוא

מתייחס אליהם באופן פרשני-סימבולי. הוא כתב: “הידע

שהעסיק אותי ואשר חיפשתי לא היה בנמצא במדע של

אותם ימים. היה עלי לעבור בעצמי את ההתנסות המקורית

ויותר מכך לנסות לזרוע את התוצאות באדמת המציאות” 

(“זכרונות חלומות מחשבות”). כתוצאה מכך, בהמשך הניח

את היסוד לתרפיה שמסתייעת בדמיון ויצירה: טיפול

בארגז חול, תרפיה באמנות, דמיון אקטיבי וציור מנדלות.

יונג המשיך מעבר לפסיכואנליזה, הוא המשיך מעבר ללא-

מודע האישי, לשכבת נפש קדומה, כלל אנושית, שלה

קרא “הלא-מודע הקולקטיבי”. הוא הכיר גם בלא-מודע

הייחודי לכל עם. יונג פרץ אל מעבר למיתוס האדיפלי

ונתן מקום למיתוסים רבים, מכל העמים, שמייצגים

מבנים ארכיטיפליים שמעצבים את התפיסה, החשיבה

והרגש של המין האנושי, ושמוליכים, מעבר להתפתחות

של הילדות, לתהליך האינדיבידואציה שהוא תהליך

התפתחות היחיד לקראת הגשמת ייחודו ומימושו של

העצמי, שנמשך כל החיים (ראו בהמשך רעיונות מרכזיים

של הגישה היונגיאנית). הוא הדגיש את החשיבות והייחוד

של החצי השני של החיים בתהליכי האינדיבידואציה. כמו

כן, הוא הדגיש את חשיבות הרגש הדתי והיצירתיות וראה

את מקורם בעצמי, בניגוד לגישתו של פרויד שראה בהם

תוצרי סובלימציה.

יונג היה נשוי לאמה יונג, שאף היא התפתחה להיות

אנליטיקאית יונגיאנית שכתבה ספרים, והיו להם חמישה

ילדים, בן וארבע בנות. יונג העיד על כך שהמשפחה הייתה

חשובה בעבורו, ובייחוד בעת התעמקותו בפנטזיות בעת

המשבר.

בשנות ה-02 של המאה הקודמת ערך יונג מסעות בעולם,

והכיר תרבויות ראשוניות. ב-4291 ביקר את האינדיאנים

בניו מכסיקו. ב-5291 נסע

Pueblo

בארצות הברית ואת ה-

לספארי לקניה והעביר כמה שבועות בקרב שבט בארץ

, על גדת אגם

Bollingen

זו. בשנים אלו קנה שטח, שנקרא

ציריך. במשך כמה שנים הוא בנה לו במו ידיו מעין טירה

קטנה, שאליה יכול לפרוש מדי פעם למטרה של

התבוננות פנימית, חשיבה וכתיבה.

ב-4391 ייסד יונג את החברה הבינלאומית לפסיכותרפיה,

שמושבה בברלין, והיה לנשיאה הראשון. על אף עליית

הנאצים הוא לא התפטר. הוא הוקסם ממראה הכוחות

הגרמניים המיתולוגיים, הארכאיים, שמתבטאים בעליית

הנאציזם ובפולחן אישיותו של אדולף היטלר. רק בשלב

מאוחר יותר, ב-8391, הבין את מלוא הסכנה שבמנהיג כמו

היטלר, כתב בגנותם של עריצים, והרבה לחקור את נושא

הרוע. אף על פי כן אין הוא מתנצל רשמית, מה שהביא

להאשמות אנטישמיות נגדו. כל זאת חרף העובדה שרבים

מתלמידיו היו יהודים, שהבולט בהם הוא אריך נוימן שחי

באותו זמן בתל-אביב וכתב לו מכתבי ביקורת ואזהרות

על מה שעומד לקרות באירופה. ב-8491 מוקם המכון

היונגיאני הראשון בציריך שמכשיר אנליטיקאים בגישה

של הפסיכולוגיה האנליטית של יונג. עד מהרה קמים

עוד מכונים ברחבי העולם. בארץ קיימות שלוש קבוצות

יונגיאניות ושלושה בתי ספר לפסיכותרפיה יונגיאנית.

יונג המשיך לתת סמינרים ולכתוב מאמרים שמבססים את

תורתו. הוא קיים פגישות שנתיות של חוג ארנוס באסקונה

בצפון איטליה. לחוג זה הגיעו מרצים הוגי דעות מכל

העולם וגם מישראל, שהרצאותיהם פורסמו כמאמרים

חשובים, ובהם גרשם שלום, מרטין בובר ואריך נוימן.

יונג הושפע ממקורות רבים כמו המיתולוגיה, הגנוסטיקה,

האלכימיה, מדע הדתות, הפילוסופיה של המזרח הרחוק

והקבלה. חוקרי התרבות הגדולים של תקופתו - מירצ’ה

אליאדה, רודולף אוטו, קרל קרני וג’וזף קמפבל - חברו

לרעיונותיו והיה ביניהם שיתוף פעולה פורה.

תורתו של יונג השפיעה מאוד, למשל על חקר

האנתרופולוגיה, האתנולוגיה, מדע הדתות, המיתולוגיה,

האגדה, הפולקלור, המיסטיקה, האמנות, הספרות והקולנוע,

וכן על היווצרות תנועת העידן החדש. גם פסיכואנליטיקנים

הושפעו ממנו, למשל וילפרד ביון, דונלד ויניקוט, מריון

מילנר, מייקל אייגן. אפשר לראות דמיון בין תפיסתו את

העצמי לבין זו של הפסיכולוגיה האקסיסטנציאלית וכן לבין

תפיסת העצמי הקוסמי של קוהוט. קיימת זיקת דמיון בין

תפיסת הנפש שלו לבין תפיסות הנפש בחסידות, ובמיוחד

תורתו של הרב קוק.

הייתה לו אפוא השפעה עצומה על התרבות של המאה

העשרים. הוא הרחיב את הכרתנו את מרחבי הנפש

ופוטנציאל החוויה האנושית מעבר למקובל, קיבל דרכי

חשיבה וחוויות פאגאניות, שמאניות, נומינוזיות, פרא-

פסיכולוגיות וסינכרוניות ותמך בהסתייעות טיפולית

מושכלת ביוגה, כירולוגיה (קריאת כף היד), אסטרולוגיה

וקלפי טארוט. עמדתו החיובית והנלהבת כלפי היסוד הנשי

בנפש קידמה את התיאוריה הפמיניסטית. תלמידותיו

Your vision will become clear,

only when you look

into your heart.

Who looks outside, dreams.

Who looks inside, awakens.

Carl Jung