Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 68 Previous Page
Page Background

אוקטובר 5102

- 16 -

על האם הרעה ומתחילה לחיות את חייה העצמאיים עם

בחיר לבה. האמפליפיקציה מאירה את הארכיטיפ של

האם הרעה בעולם הפנימי של החולמת, שתוקפת את

האגו המתפתח.

בשלב הבא של פרשנות החלום מביאה המטפלת את

האמפליפיקציה ופותחת בפני המטופלת את האפשרות

להתבונן בחלומה כבעלילה פנימית המתרחשת בין חלקי

הנפש השונים. אפשרות זו משחררת את המטופלת מרגשי

האשמה כלפי האם ומאפשרת לה הבנה של הקונפליקט

בקשר ליציאה מהבית ופרידה מהאם כקונפליקט פנימי,

קונפליקט של התפתחות.

החלום מביא לתודעה תמונה של מערכת

מודע, והמטפלת

היחסים בין האגו לבין הלא

יכולה לקבל מהחלום מעין “אבחנה נפשית”

שתנחה אותה בטיפול [...] העבודה על החלום

אינה של המטפלת בלבד - זו עבודה משותפת

והדדית של המטופל/ת והמטפל/ת, מסע

משותף של אינדיבידואציה

הסמלים המופיעים בחלום גם הם חלק חשוב בעבודת

החלום. יונג מבחין בין סמל לסימן. הסימן הוא בעל

משמעות אחת, קבועה וידועה. כך, למשל, כף היד הפרושה

המופיעה בתמרור אזהרה משמעותה האחת היא “עצור!”,

משמעות הידועה לכל מי שמכיר תמרורי אזהרה. לפי יונג,

גם מה שמכונה בכתביו של פרויד “סמל” אינו סמל אלא

סימן. הנחש המופיע בחלום משמעותו האחת היא תמיד

- פניס, אבר המין הגברי. הסמל, לעומת זאת, הוא רב

משמעויות. משמעות המילה היוונית “סימבול” היא “לזרוק

ביחד”, והכוונה לזריקה ביחד של משמעויות. הסמל החי,

המשמעותי, לא יכול להיות ניתן לפירוש אחד. לכן מתנגדת

הגישה היונגיאנית לשימוש במילוני סמלים כדרך להבין

את הסמל. אפשר להשתמש במילוני סמלים, אולם רק

מתוך הבנה ברורה לכך שלסמל משמעויות רבות, התלויות

גם בהקשר האישי של החולם, גם בהקשר התרבותי, וכן

בקשר שבין הסמל ללא-מודע הקולקטיבי.

בעבודה על החלום, יש לברר קודם כול מה הם הסמלים

המרכזיים והמשמעותיים. בחלום קרב הסכינים הסמל

המרכזי הוא הסכין. ההנחה הבסיסית היא שהסמל נבחר

לא בכדי ולא באופן מקרי, אלא גלום גם בו מסר לחולמת.

הרי כמה משמעויות אפשריות: הסכין יכול להיות חיובי

ככלי עזר לאדם בחייו ובהסתגלותו לסובב אותו, אך יכול

להיות שלילי ביותר בפוטנציאל הרצחני הגלום בו. הוא כלי

שמשתמשים בו בתהליך הכנת המזון - אך הוא גם כלי נשק.

הסכין חותך ומפריד. אפשר להשתמש בו לעיצוב צורה,

ואפשר גם לקלקול ולהרס. צורתו מזכירה את איבר המין

הגברי, ופעמים רבות האסוציאציה לסכין היא אמנם איבר

המין הגברי. אך אפשר להשתמש בו גם לסירוס ולקטיעת

איבר המין. הסכין הוא כלי מרכזי בטקסים מקודשים כגון

ברית המילה והקרבת קורבנות. אולם הוא יכול לשמש

בהקרבת קורבנות אדם. אמפליפיקציה בהקשר זה היא

סיפור עקדת יצחק: הסכין המונף ביד אברהם יכול היה

להרוג ולבתר את הבן יצחק, אך בהתערבותו של מלאך ה’

ביתר את האייל כקורבן.

מהן משמעויות הסכין כסמל בחלום קרב הסכינים?

המשמעות החשובה ביותר, המתקשרת לכל מה שנכתב

לעיל לגבי הבנת החלום, היא החיתוך וההפרדה.

האינדיבידואציה והתפתחות התודעה דורשות את

ההיפרדות. מדובר כמובן בפרידה מהאם הממשית. אולם

לא זו בלבד, מדובר בתודעה המתפתחת הכוללת בתוכה

התפכחות והתרת הסימביוזה, הבחנה בצל של האם ובצל

של עצמה, ובדחף לאוטונומיה ולעצמאות הכוללים כחלק

בלתי נפרד את ההפרדה והפירוד.

האינדיבידואציה היא מסע הנפש - ועל החלום ניתן לומר

שהוא המנחה והמדריך. החלום מפצה ומאזן את התודעה

ואת העמדה החד צדדית של האגו, והמטפל חותר להבין

את מהותו של הפיצוי בכל חלום. החלום מביא לתודעה

תמונה של מערכת היחסים בין האגו לבין הלא-מודע,

והמטפלת יכולה לקבל מהחלום מעין “אבחנה נפשית”

שתנחה אותה בטיפול. החלום אינו מסתיר - אלא להפך,

מגלה את הנסתר, אך יש להבין את השפה הייחודית לו.

לשם כך משתמשת המטפלת בשיטת האמפליפיקציה

ובהבנת הסמלים ומשמעויותיהם. המטפלים היונגיאניים

לומדים על מיתוסים, תרבויות וסמלים. חומר זה נחוץ

להם לשם ההבנה והפרשנות הנכונים. למידה זו מעניינת

ומרחיבה, כשם שכל עבודה על חלום מאירה ומרחיבה

גם עבור המטפל. העבודה על החלום אינה של המטפלת

בלבד - זו עבודה משותפת והדדית של המטופל/ת

והמטפל/ת, מסע משותף של אינדיבידואציה.

רשימת קריאה בסיסית בעברית:

). האני והלא-מודע. דביר.

1 1 .

יונג, ק”ג (5791

). על החלומות. דביר.

2 2 .

יונג, ק”ג (2891

). זכרונות חלומות מחשבות. מודן.

3 3 .

יונג, ק”ג (3991

). חלום והחלמה. הקיבוץ המאוחד.

4 4 .

שלו, ש’ (8002