Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  30 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 68 Previous Page
Page Background

אוקטובר 5102

- 30 -

בספר האדום שהאנליזה מכילה את הפרדוקס שבתוכו.

כבערפל סמיך נעים יחד המטפל והמטופל, עד שתימצא

להם מחדש דרך המלך.

ניסיונו של יונג להתנתק ולא להזדהות עם התכנים הקשים

שעלו מתוך נפשו, דרש ממנו לצפות במתרחש באופן בלתי

שיפוטי, להרחיק את עצמו מתוכני הלא-מודע אך להתבונן

בהם באופן מדויק ובוחן. אסטרטגיית הטיפול המודרני

בטראומה כוללת נוכחות מלאה ומקבלת לקראת כל מה

שעולה מתוכני הלא-מודע, ובכך מתאפשר לתודעה לעבד

באמצעות תובנה וחשיבה את תכניה הטעונים רגשית של

הטראומה. הכול נעשה תוך כדי התבוננות מדוקדקת,

תשומת לב ובחינה של כל מה שעולה מתוך הנפש. כך

Psycho-

אפשר ליצור תהליך של הרחבת המודעות, מעין

באופן פתוח ובלתי שיפוטי, המאפשר לחזק

education

את הפונקציה המווסתת של המטופל.

בספר האדום מראה יונג כי הפרדוקס מונח

בלבו של שינוי פסיכולוגי, שכן הלא-מודע

מעצם טבעו הוא פרדוקסלי ואמביוולנטי,

חשוך ומואר, מלאך גואל ושטן, וחיוני ליצירת

מבנה שלם

ישנו דמיון רב בין תיאורי הירידה למעמקים של יונג לבין

התפיסה הבודהיסטית המאפשרת התבוננות בתוכני

הטראומה הקשים מבלי הצורך להזדהות איתם ובכך

לאפשר להם קיום משל עצמם. הקריאה בספר האדום

היא מעין הפלגה בים עצום של רעיונות יצירתיים ומפתיעים,

כבעולם אגדות קסום. בטקסט ובאיורים המלווים אותו ישנן

זוויות התבוננות רבות. עם זאת, המבט על מבנה העומק

ואפשרויות הטיפול בטראומה בולט מאוד.

המטופל הפוסט-טראומטי המצוי בצבת

הפרדוקס של ההגנה הדיסוציאטיבית צריך

ללמוד לוותר על המאבק, לקבל את הניגודים,

לצפות בהם ואף לחיות אותם

מה מלמד אותנו ספר שנכתב בראשית המאה העשרים

ביחס להתפתחות הפסיכותרפיה היום המבקשת להדגיש

גישות מדידות המבוססות על ראיות אמפיריות? מסעו

האישי של יונג החל באמונתו שהתמקדות מוחלטת במדע

הפסיכולוגיה האמפירית עלולה לגרום להזנחת המפגש

החיוני עם העולם הפנימי והתובנות הטיפוליות הנובעות

ממנו. למסע הזה הוא יצא בודד, מתלבט ופגוע, אך

בתחושת שליחות של מרפא שמקבל את גזר הדין של

הנפש והאינטואיציה החזקהשאינו יכול להתנגד להן. הספר

האדום מהווה, בין היתר, תזכורת חשובה והוכחה לקיומו

בלא-מודע של עולם פנימי מורכב, עשיר ויצירתי. הוצאתו

לאור דווקא בשנים אלו של דיון ער והתלבטות על הדרך

“הנכונה” לריפוי הנפש היא מעין תופעה סינכרונית ברוכה,

שכן היא מחייבת אותנו לבחון באופן קריטי את היסודות

הראשוניים ואת חומרי הגלם של השדה הטיפולי שנמצאו

ונחקרו על ידי המייסדים של הפסיכולוגיה המודרנית.

בנוכחותו המרשימה, האדומה, ובתכניו העמוקים, הספר

מטלטל את רוחו של הקורא ומנכיח את מרכזיותה של

הנפש - הנשמה - ואולי אף מזהיר מפני נטישתה והזנחתה

בשיח הטיפולי.

מקור

Jung, C.G. (2009). The Red Book. New York: W.W. Norton & Company.

1.

המלצות לקריאה נוספת

Hillman, J. & Shamdasani, S. (2013). Lament of the Dead: Psychology After Jung’s Red Book. New York: W.W. Norton

2.

& Company.

Kalsched, D. (2013). Trauma and the Soul: A Psycho-Spiritual Approach to Human Development and Its Interruption.

3.

New York: Routledge.

Maoz, G. & Arbit, V. (2011). Returning to life: Trauma survivors’ quest for reintegration. In R. A Jones (Ed.), Body, Mind

4.

and Healing After Jung, A Space of Questions. London: Routledge.

Maoz, G. & Arbit, V. (2014). Between aggression and compassion: Treating Post- trauma within a trauma-stricken space.

5.

In G. Gudaite & M. Stein (Eds.), Confronting Cultural Trauma: Jungian Approaches to Understanding and Healing. New

Orleans: Spring Journal Books.

Stein, M. (2014). Minding the Self: Jungian Meditations on Contemporary Spirituality. New York: Routledge.

6.