Table of Contents Table of Contents
Next Page  11 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 11 / 68 Previous Page
Page Background

פסיכואקטואליה

לטפל בהפרעת קשב וריכוז דרך טיפול

משפחתי - עבודה של שיתוף פעולה

עדנה כצנלסון ואיריס ברנט

11

[email protected]

ד"ר עדנה כצנלסון היא פסיכולוגית קלינית, חינוכית, התפתחותית. בית הספר לרפואה אוניברסיטת תל אביב

054-6876801 .

איריס ברנט היא בעלת קליניקה "טיפוקליניק" לטיפול אישי, זוגי ומשפחתי

תקציר

מאמרים בנושא טיפול בבעיית קשב וריכוז והיפראקטיביות

מתמקדים, על

)Attention deficit hyperactivity disorder(

Klorman, Coons & Borgstedt,

פי רוב, בטיפול תרופתי (

) או בטיפול התנהגותי בקשייו של הילד. במאמרנו זה

1987

נציע להוסיף להיצע הטיפולים הקיים גם טיפול באמצעות

הגישה של טיפול משפחתי. הרציונל לטיפול לפי גישה זו

הוא: המשפחה כולה מושפעת מקשייו של הילד, הורים

ואחים כאחד. נוסף לכך, למשפחה יש כוח טיפולי שעשוי

לעזור לילד עם הקושי בתחומי תפקוד מגוונים תוך כדי

מגע מתמשך ומשמעותי איתו. במאמרנו נתייחס לשתי

מערכות של טיפול משפחתי בילדים עם הפרעת קשב

והיפראקטיביות: טיפול ביחסי הורים וכן ביחסי אחים.

מבוא

מחקרים מראים שילדים המתמודדים עם הפרעת קשב

וריכוז חשים רגשות של בדידות ומודרות, הערכה עצמית

נמוכה, ביישנות, חוסר מובנות ותסכול, והם חשים תחושות

שונות. משום כך הם נוטים לווכחנות עם הורים ואחים,

מורחקים מפעילויות בית ספריות, חווים קשיים ביחסים

חברתיים עם בני גילם, ואף נושאים עליהם את הסטיגמה

של האבחנה. עם הזמן הם מפתחים תפיסה עצמית

כילדים בעייתיים, שונים מאחרים, כמסתבכים עם מורים

וחברים, וכחסרי כוח לשליטה עצמית על האימפולסיביות

). מחקרים מצביעים

Kamali & Looyeh, 2013

שלהם (

על כך שהסיכון לבעיות של קושי בקשב, היפראקטיביות

ואימפולסיביות, נתפס כבעיות קונסטיטוציוניות, אך

המרכיב המדויק של הגנטיקה, פקטורים קדם-לידתיים

ולידתיים בעיצוב ובאתיולוגיה של הבעיה, אינם ברורים דיים.

אנו מדברות על ילד עם קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות,

אך אין מדובר באבחנה שמתאימה לכל הילדים. לכל אחד יש

שילוב שונה של קשיים, שיוצר אישיות והתנהגות ייחודיים.

) חקרו את יעילותם של שלושה

1992(

ואחרים

Barkley

סוגים של טיפולים משפחתיים להפרעות קשב וריכוז בקרב

מתבגרים. הם בדקו יעילות של טיפול התנהגותי שמערב

את ההורים, טיפול משפחתי מובנה המתבסס על הגישה

של מינושין ואימון בפתרון בעיות. במחקר זה, כמו במחקרים

שערכו מטא-אנליזה של שיטת הטיפול המשפחתי, נמצא

ששיטת הטיפול המשפחתי לבעיית קשב וריכוז אפקטיבית

יותר משיטות טיפוליות אחרות ומקבוצת הביקורת שלא

קיבלה כל טיפול. שיטת הטיפול המשפחתי נמצאה יעילה

באותה מידה ואף יותר מטיפול פסיכודינמי פרטני בילד.

תוצאות של מטא-אנליזה מוכיחים שטיפול משפחתי הוא

אפקטיבי במקרים של התמודדות עם בעיות רגשיות ובעיות

אחוזי הצלחה

70

ביחסים. בממוצע יש לטיפול המשפחתי

carr

יותר מאשר במקרים בהם לא היה טיפול בכלל.

הוסיף לבדוק, מעבר לתוצאות אלה, את רמת

)2009(

האפקטיביות של טיפול משפחתי מערכתי ביחס לבעיות

conduct

ספציפיות, בהן גם בעיות התנהגות אצל ילדים (

.)

emotional problems

) ובעיות רגשיות (

problems

טיפול משפחתי בקשב וריכוז יכול להיות מתואר כמו עבודת

). כל המשתתפים (הסטינג משתנה

Collaboration

צוות (

בהתאם למספר משתנים ובהתאם לאפשרויות הטכניות,

ולא כל המשפחה מגיעה בהכרח לכל הפגישות) מרוכזים

סביב מטרה משותפת או כמה מטרות, כדי להקטין

את ההשפעות של הפרעת הקשב והריכוז על חיי הילד

.)

Gorman & Balter, 1997

והמשפחה (

לפי הגישה המשפחתית, הפרעת קשב וריכוז נתפסת

כתסמין שאינו עומד בפני עצמו אלא הוא ביטוי חיצוני, מוכרז

ומוכר חברתית לקשיים בתפקוד המערכת המשפחתית.

תורת המערכות רואה את הפרט לא בפני עצמו כתוצר של

תהליכים ביולוגיים ואינטר-פסיכיים הנוצרים בתוך עצמם,

אלא כל פרט במשפחה הוא תוצר של אינטראקציות, יחסי

גומלין המתרחשים בין חברי המשפחה ובין תתי קבוצות