Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

בתוך המשפחה. במובן זה, הבנת היחסים בין בני המשפחה

נעשית חשובה לא פחות, ולמעשה יותר, מניתוחם של

הפרטים. גילוי דרכים חדשות לנתח מערכות יחסים הופך

מפתח להבנה מעמיקה יותר של הפרט.

הכרה ומודעות עצמית יכולות להקל

על ההורים להבין שהם זקוקים לעזרה.

לעתים העזרה תהיה בכך שההורים

יקבלו משוב שהם עושים את הדבר

הנכון, לעתים יהיה מקום לתהליך

בשפה המשפחתית אנחנו טוענים שצריך להביט כאן על

כל מרכיבי המערכת כדבר שלם. מערכת שבה כל גורם

משפיע על השני ומושפע ממנו. התפיסה היא שהילד

נולד עם מאפיינים מסוימים, ואלו יכולים להיות מועצמים

או להתעדן, וכיוון ההתפתחות תלוי בדינמיקה שתיווצר

בתוך המשפחה, בניהול היחסים שבין המשפחה לגורמים

חיצוניים לה כמו בית הספר, המשפחה המורחבת וכן

הלאה. נושא ההתאמה בין הטמפרמנטים מאוד חשוב

ומשפיע, וכך גם התנאים המתקיימים בתתי המערכות

האחרות בתוך המשפחה, כגון היחסים הזוגיים שנמצאים

ברקע ההתמודדות עם קשב וריכוז, המצב הכלכלי-חברתי

של המשפחה ויחסים בין כל אחד מההורים עם כל אחד

מהאחים.

בשפה של הטיפול המשפחתי, הילד המתמודד עם הפרעת

קשב וריכוז נתפס כפציינט המזוהה, אך למעשה הילד מנסה

לומר משהו בהתנהגותו ובתסמינים שהוא מראה. לעתים

התנהגותו המדאיגה היא סימן לכך שהמשפחה מתמודדת

עם בעיה אחרת. נוסף לקשיים האובייקטיביים, מנסה הילד

עם הקושי לבטא צרכים שלו שאינם קשורים לקושי ואינם

תוצאה ממנו. הם עשויים להיות ביטוי למרכיבי אישיותו, או

לבעיה משפחתית שאינה בהכרח תוצאה מבעייתו שלו.

במובן זה, הילד הוא "שליח" של המשפחה, והתנהגותו

אינה אלא זעקה לעזרה של המשפחה כולה. לכן, רצוי

שההורים יכירו ברגשותיהם שלהם, בקושי להתמודד עם

התנהגות ילדם, כך שישימו לב לרגשות של דיכאון וחוסר

אונים או חרדה. הכרה ומודעות עצמית יכולות להקל על

ההורים להבין שהם זקוקים לעזרה. לעתים העזרה תהיה

בכך שההורים יקבלו משוב שהם עושים את הדבר הנכון,

לעתים יהיה מקום לתהליך.

מטרות הטיפול המשפחתי

מטרות הטיפול המשפחתי הן הפחתת עוצמות התסמינים,

הקלה על מצב הרוח הכללי, והקניית הרגלי תקשורת

)1992(

ואחרים

Barkley

המתאימים לפתרון בעיות.

הסיקו מתוך סקירה מקיפה של מידע ומתוך ניסיון רב

שתוכניות

HDHD

בעבודה עם משפחות המתמודדות עם

התערבות רב-גוניות המבוססות על טיפול במשפחה

וראייה מערכתית, הן היעילות ביותר להתמודדות עם

הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות. אצל ברקלי (שם),

טיפול רב-גוני כולל גם טיפול תרופתי, תרפיה משפחתית

או אימון להורים, תוכניות התערבות בתוך מערכת החינוך

או במסגרות ייעודיות ואימון התנהגותי לילדים.

הטיפול במשפחה הוא אפקטיבי משום שהוא מספק

להורים מסגרת שבה אפשר לפתח אסטרטגיות לניהול

של בעיה כרונית המשפיעה על היחסים וההתנהלות בבית.

מסגרת כזו מאפשרת להורים לשבור מעגלי תקשורת לא

יעילים ולפתח תבניות אינטראקציה הדדיות חיוביות ויעילות.

תרפיה משפחתית מאפשרת להורים לפתח חשיבה

יצירתית ובונה מפני שההורים מתחילים לייחס את הבעיות

עם הילד להפרעה עצמה או לגורמים חיצוניים שאפשרו

לבעיה להתרחש. בכך ההורים לא מייחסים עוד כוונות

רעות לילד ולא מזהים לחלוטין בין הילד לבין הבעיה. הורים

שיש להם קשיים בתקשורת עם ילדיהם, קשיים בהצבת

גבולות, שמתקשים לפקח על התנהגות ילדיהם, הורים

אלה מחפשים דרכים כדי לתקשר ולשוחח עם ילדיהם על

הדרכים לצמצם את הקשיים בהתנהגות.

יתרון נוסף הוא ההזדמנות של ההורה "להתנסות"

באסטרטגיות הוריות הקשורות לדיאלוג בקשר לציפיות

הקשורות בהתנהגות בבית הספר, בסיטואציה שהיא

מבוקרת ומוחזקת. כאשר הילד נולד עם מאפיינים של

מזג קשה והוא אינו צפוי להורים, זה יכול לגרום לחרדה

במערכת. ההורים עשויים לפעול באופן בלתי צפוי, או בלתי

עקבי, או בתוקפנות, בשליליות ובשתלטנות. כל זה מוביל

את ההורים להשקיע פחות בטיפוח הילד, ויחסם אל הילד

פחות חיובי. כתוצאה מכך עלול הילד להיות חסר ביטחון,

והדבר יתבטא בחסר בכישורים חברתיים מתאימים.

בעיות קשב וריכוז אצל ילדים, שהתפתחו לבעיות התנהגות

קשות יותר בבגרותם, גוררות פעמים רבות פרקטיקות

הוריות לא יעילות, ובהן דינמיקות משפחתיות הכוללות

השגחה ופיקוח לא יעילים על הילדים, כאשר ההורים מגיבים

באופן לא עקבי במקרים של שבירת כללים, ומתקשים לתת

חיזוקים חיוביים על התנהגות חברתית תקינה, למשל. על

12