Table of Contents Table of Contents
Next Page  26 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

26

- תפקידי הפסיכולוג

ADHD

מורים עם

החינוכי בתמיכה ובהדרכה

ארז מילר

פסיכולוגים חינוכיים אחראים בעיקר על מתן שירותים

והזדמנויות להצלחה עבור תלמידים בבית הספר מבחינה

לימודית, חברתית ורגשית. הם אחראים גם על עבודה

מערכתית בבית הספר, באמצעות היוועצות (קונסולטציה)

ושיתוף פעולה עם ההנהלה, המורים, ההורים ואנשי

מקצוע נוספים כדי ליצור סביבות למידה תומכות, בטוחות

ובריאות עבור התלמידים. חלק ניכר מההתערבויות שמציע

פסיכולוג בית הספר מיושמות בכיתה עצמה, במסגרת

הלמידה ועל ידי המורה. משמעות הדבר היא שעל מערכת

היחסים בין הפסיכולוג החינוכי והמורה בכיתה להיות יציבה,

מבוססת על הדדיות ומחויבות, כדי שהבסיס לעבודת צוות

שיתופית יהיה יעיל ומועיל.

חלק מעבודת הפסיכולוג החינוכי בישראל מעוצבת ומוכוונת

על ידי חוק החינוך המיוחד וחוק השילוב, ובעקבותיהם

תקנות שונות של חוזרי המנכ"ל. רוב התלמידים עם

הצרכים המיוחדים זכאים לשירותי חינוך מיוחד רק לאחר

שעברו הערכה פסיכולוגית. הפסיכולוג החינוכי בבתי הספר

ובגנים הוא חבר צוות בוועדות סטטוטוריות כגון ועדות

.)

Stein

, 2006(

שילוב והשמה

של משרד החינוך מתווה את

2010

א

8

חוזר מנכ"ל תש"ע

עבודתו של השירות הפסיכולוגי החינוכי כך:

"ייעודו של השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י) בישראל

הוא לקדם את רווחתם ואת בריאותם הנפשית של כלל

התלמידים במערכת החינוך. ייעוד זה מתממש בעבודת

ברמת

(שפ"ח)

הפסיכולוגיים-החינוכיים

השירותים

מערכת החינוך והקהילה, הפרט והמשפחה, בעתות שגרה

ובחירום. השירות הפסיכולוגי-חינוכי מיועד לתלמידים,

ולגורמים

לצוותי החינוך בגני הילדים ובבתי-הספר

להורים,

[הדגשה שלי].

הקהילתיים"

לפי מתווה זה, עבודתם של השירותים הפסיכולוגיים-

חינוכיים נעשית על פני כמה רצפים: רצף ההתפתחות,

רצף אוכלוסיות תלמידים וראיית הילד בהקשר משפחתי,

בית ספרי וקהילתי, ורצף מניעה-התערבות (אשכנזי, אנג'ל

.)2014 ,

וטופילסקי

המוקד בעבודתו של הפסיכולוג החינוכי הוא אפוא התלמיד,

אך לפי חוזר מנכ"ל הנ"ל שירותי שפ"י נועדו גם עבור צוות

החינוך בבית הספר ובגנים.

שיתוף פעולה עם מורה כדי לפתור בעיה עם תלמיד מסוים

המתקשה לתפקד בבית הספר, יכול לסייע למורה לפתח

)2014(

במקביל את כישוריו ומיומנויותיו. אשכנזי ואחרים

ממליצים לפסיכולוג החינוכי להשקיע בפעילויות לקידום

היכרות, לתאם ציפיות, ולבנות אמון בינו לבין המורה.

פעילויות אלה יוכלו לעזור לפסיכולוג לפתח ולשמר עבודה

משותפת משמעותית יותר עם צוות בית הספר, ובמקביל

יאפשרו לפסיכולוג מרחב פעולה גדול יותר ואף הרחבה של

תפקידו המסורתי.

מורים עם לקויות למידה והפרעות קשב

וריכוז במערכת החינוך

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית

בעלת תפוצה רחבה, ויכולה לבוא לידי ביטוי בחוסר קשב,

ד"ר ארז מילר הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, מרצה בכיר במכללה האקדמית אחוה.