Table of Contents Table of Contents
Next Page  20 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 20 / 68 Previous Page
Page Background

2017

ינואר

20

דו שיח פנימי אופייני של סטודנט

הסובל מדחיינות

"ממה אני בורח? מה אני עושה? הרי הבטחתי לעצמי

שהיום בשעה ארבע אני מתיישב ללמוד מתמטיקה.

אני מוצא את עצמי משחק במחשב, גולש באינטרנט

ואומר לעצמי: 'עוד מעט, עוד מעט, אני רק נכנס לבדוק

עוד פעם אחת את המיילים שלי, נראה רגע מה חדש

בפייסבוק. זה ייקח לי בדיוק דקה אחת; אני חייב לכתוב

רק סטטוס קצר אחד, מעניין כמה 'לייקים' אקבל. זה ייקח

בדיוק שנייה...

אני מסתכל בשעון שבאייפון שלי, בטוח שהשעה רק

ארבע וחצי. זו דחייה קטנה. ב'צ'יק' אני סוגר את הפער.

אני משוכנע לגמרי שלא עבר הרבה זמן. הנשימה שלי

שטחית, הדופק קצת מהיר. השעה כבר שש בערב. אני

לא מאמין! למה זה תמיד קורה לי? למה אני כזה דפוק?

איך לאחרים הכול מסתדר? ולמה אחרים מתכננים

ומבצעים, ורק אני תקוע תמיד באותו מקום?

אני מרגיש שנמאס לי מעצמי. עברה חצי שנה מאז

שהתחלתי ללמוד. אני יודע ומבין בדיוק מה אני צריך

לעשות, מהו הדבר הנכון לעשות. אני יודע שלא כדאי

לדחות את הכול לתקופת המבחנים. כל יום מחדש אני

מבטיח לעצמי שמעכשיו זה יהיה אחרת, וכל פעם מחדש

אני נכשל.

ההבנות האלו רצו לי בראש במהירות מטורפת, כאילו

מרוץ סוסים אדיר יושב לי בתוך הראש. ברגע שעצרתי

ונתתי למחשבות לנוח קצת, הרגשתי פתאום עצב וחוסר

אונים. אני מובס...

לקחתי כמה נשימות עמוקות והרגשתי בכל נימי גופי את

)2015 ,

(ארנון

הטעם של התבוסה והכישלון."

איך מתמודדים עם דחיינות?

), מומלץ להגדיר משימה ספציפית קטנה

2015(

לפי ארנון

שקשורה לתחום שאותו ישנה נטייה לדחות. לדוגמה, אם

יש לאדם נטייה לדחות פעילות גופנית, ניתן לתכנן ללכת

השבוע רק חמש דקות. הקטנת המשימה עוזרת להקטין

את הפחד.

כשמגיע הזמן לבצע את המשימה שהוחלט לבצע,

מומלץ לתת לגיטימציה לפחד. אדם יכול לומר לעצמו:

"יש בי פחד, ומותר לי לפחד. עם זאת, אני מסוגל היום

ללמוד עשר דקות" (תלוי משימה). אחר כך ניתן לבצע את

הפעולה. אם האדם אינו עמד במשימה, מומלץ לצמצם

אותה. לעומת זאת, אם האדם, עמד בה, ניתן להמשיך

ולהציב יעדים נוספים.

לאנשים דחיינים המתקשים לשבת בשקט וללמוד או

להכין חומרים, מומלץ להתנהל בסגנון למידה רב ערוצי.

מאפיינים אישיותיים שעשויים

לקדם דחיינות הם פרפקציוניזם,

חוסר ארגון, הישגיות נמוכה, דימוי

עצמי שלילי, חרדה וביקורת עצמית

המלצות ללומדים בסגנון רב ערוצי

"מי שסגנון הלמידה שלו הוא רב־ערוצי זקוק להפסקות

תכופות במהלך הלמידה, לכן עשה הפסקות בלמידה. חלק

את הלמידה ליחידות זמן של בין שלושים לחמישים דקות

ועשה ביניהן הפסקה קצרה בת חמש דקות. כשאתה יודע

שעומדת לפניך יחידת למידה מוגדרת שאינה ארוכה מדי,

ואתה לומד בדרך שלך, תהיה לך יותר מוטיבציה ללמוד.

בהפסקה אתה יכול לבצע פעולות המתניעות ריכוז כמו

תנועה בבית, מטלת בית קטנה, (למשל, הוצאת כלים

מהמדיח), אכילה ושתייה;

למד באופן פעיל. לפני שאתה מתחיל את יחידת הלמידה

העצמית, במהלך הלמידה ובין יחידות הלמידה התנועע

הרבה ודבר לעצמך;

כדאי שתרכוש לוח מחיק בגודל בינוני ותציב אותו בחדר.

בכל פעם שאתה רוצה להתחיל ללמוד דמיין שאתה עומד

מול כיתה ומלמד את השיעור שעליו אתה רוצה לחזור ואותו

לתרגל. עמוד, התנועע והשתמש בלוח המחיק.

הלומדים בסגנון רב־ערוצי, שמיעתי־תנועתי ושמיעתי

מתרכזים בצורה הטובה ביותר דרך דיבור ושמיעה, לכן

חשוב מאוד להתחיל את הלמידה בדיבור ובתנועה. דרך

זו מסייעת להעלאת הריכוז בעשר הדקות הראשונות של

הלמידה, שהן הקשות ביותר. דרך זו גם מעלה את הסיכוי

להצלחה בתרגול כי כך, למעשה, אתה חוזר על החומר;

עבור לתרגול בישיבה על כיסא מחשב. דאג שהכיסא יהיה

נוח ונייד;

דבר לעצמך תוך כדי למידה. יש תלמידים שמתביישים

לדבר לעצמם. אין מה להתבייש בכך. ואם בדרך זו אתה

קולט אינפורמציה בצורה טובה יותר, כדאי לעשות זאת.